اهمیت بی تابعیتی در دستور کار سازمان ملل متحد: از ایجاد رژیم حقوقی بین الملل تا سپردن ماموریت به یک آژانس تخصصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

چکیده

بی تابعیتی از روزهای نخست، در برنامه کاری سازمان ملل متحد قرار گرفته است. یک سری فعالیت های درون سازمان بر توسعه چارچوب قانونی بین المللی از پایان جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه 1960 متمرکز بود. با این حال، علیرغم تعداد زیادی از افراد بی تابعیت در سراسر جهان و تأثیر منفی آن در بهره مندی از حقوق بنیادین توسط افراد بی تابعیت، این مقوله از دستور کار جهانی برای تقریبا سه دهه خارج شد. نه تنها دولت ها و جامعه بین المللی، بلکه دانشمندان و متخصصان نیز گستره و ماهیت بی تابعیتی را نادیده گرفته اند. تنها در اواسط دهه 1990، بی تابعیتی دوباره توجه جامعه بین المللی را به خود جلب و تبدیل به یکی نگرانی های بین المللی شد. در سال 1996، مجمع عمومی سازمان ملل، ماموریت دفتر کمیساریای عالی پناهندگان را گسترش داد تا مشکلات افراد بی تابعیت را نیز شامل شود.
این مقاله در مورد محتوا و دامنه رژیم بین المللی بی تابعیتی که منجر به تصویب دو سند بین المللی گردید میپردازد. همچنین به وظایف و اقدامات جهانی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز می پردازد. از آنجا که فعالیت ها و اقدامات سازمان ملل متحد برای مقابله با بی تابعیتی به عنوان یک "ناهنجاری" بر اساس ریشه ها و عواقب اصلی آن میباشد، بنابراین این موارد نیز در این مقاله به طور خلاصه تحلیل می شود. با در نظر گرفتن بی تابعیتی به عنوان یک موضوع حقوق بشری این مقاله به دنبال این است که آیا آیا اقدامات سازمان ملل متحد به طور مناسب و با توجه به وسعت موضوع پاسخگو میباشد؟

کلیدواژه‌ها


  1. References:

     

    Book

    1. Alice EDWARDS and Laura VAN WAAS, eds., Nationality and Statelessness, (Cambridge University Press, 2014)

     

    Articles:

    1. Journn BRANDVOLL, “Deprivation of Nationality: Limitations on Rendering Persons Stateless Under International Law” in Alice EDWARDS and Laura VAN WAAS, eds., Nationality and Statelessness, (Cambridge University Press, 2014)
    2. Gérard-René DE GROOT, “Children, Their Right to a Nationality and Child Statelessness” in Alice EDWARDS and Laura VAN WAAS, eds., Nationality and Statelessness, (Cambridge University Press, 2014)
    3. Guy S. GOODWIN-GILL, Convention Relating to the Status of Stateless Persons, available at United Nations Audio-visual Library of International Law
    4. Michelle FOSTER and Hélène LAMBERT, eds., Statelessness as a Human Rights Issue: A Concept Whose Time Has Come, (2016), International Journal of International Law,Vol. 28,No.4
    5. Jeffrey L.BLACKMAN, “State Succession and Statelessness: The Emerging Right to an Effective Nationality Under International Law” (1998), Michigan Journal of International Law, Vol. 19
    6. Mark MANLY, “UNHCR’s Mandate and Activities to Address Statelessness” in Alice EDWARDS and Laura VAN WAAS, eds., Nationality and Statelessness, (Cambridge University Press, 2014)
    7. Sophie NONNENMACHER and Ryszard CHOLEWINSKI, “The Nexus Between Statelessness and Migration” in Alice EDWARDS and Laura VAN WAAS, eds., Nationality and Statelessness, (Cambridge University Press, 2014)
    8. Matthew SEET, “The Origins of UNHCR’s Global Mandate on Statelessness” (2016) International Journal of Refugee Law, Vol. 28, No.1
    9. Martin STILLER, “Statelessness in International Law: A Historic Review” (2012), DAJV Newsletter

     

    UN Documents:

    1. UN General Assembly Resolution 3274 (XXIV), 25/01/2006
    2. Guiding Note of the Secretary General, The United Nations and Statelessness, June 2011
    3. A Study of Statelessness, United Nations, August 1949, E/1112;E/1112/Add.1
    4. Handbook On Protection Of Stateless Persons, UNHCR, Geneva, 2014, 12,
    5. Nationality and Statelessness, A Handbook for Parliamentarians, Inter-Parliamentary Union,
    6. International Law Commission, Elimination of Statelessness, Yearbook (Vol. II), 1951, 121
    7. UNHCR Background Note on Gender Equality, Nationality Laws and Statelessness, 2017
    8. UN General Assembly Resolution A/RES/50/152 on “Office of the United Nations High Commissioner for Refugees”, 09/02/1996
    9. Executive Committee, “General Conclusion on International Protection”, Conclusion No. 68 (XLIII), 1992
    10. Executive Committee of the UN High Commissioner for Refugee’s Program, “Prevention and Reduction of Statelessness and the Protection of Stateless Persons”, Conclusion No. 78(XLVI) 1995
    11. Executive Committee of the UN High Commissioner for Refugee’s Program, “Prevention and Reduction of Statelessness and the Protection of Stateless Persons”. Conclusion No. 78 (XLVI)1995
    12. Executive Committee, “Conclusion on Identification, Prevention and Reduction of Statelessness and Protection of Stateless Persons”, Conclusion No. 106 (LVII), 2006
    13. UNHCR Global Action Plan to End Statelessness, 2014
    14. UNHCR #IBelong Campaign to End Statelessness, October 2017
    15. Human Rights Council, Human Rights and Arbitrary Deprivation of Nationality, Report of Secretary General, 2009, A/HRC/13/34
    16. Universal Period Review-29th Session: Overview and Analysis of Recommendations Made on Nationality and Statelessness
    17. Annual Report of The United Nations High Commissioner For Human Rights And Reports of the Office Of The High Commissioner And The Secretary General”, 2009, A/HRC/10/34
    18. Universal Period Review-29th Session: Overview and Analysis of Recommendations Made on Nationality and Statelessness”.

     

    Cases:

    1. Nationality Decrees Issued in Tunis and Morocco on Nov. 8th, Advisory Opinion, 1923, P.C.I.J (ser.B) No. 4 (Feb.7)
    2. Nottebohm Case (Liechtenstein v. Guatemala); Second Phase, International Court of Justice (ICJ), 6 April 1955
    3. Pham v Secretary of State for the Home Department [2015] UKSC 19, [2015] 1 WLR 1591
    4. Dickson Car Wheel Company (USA) v. United Mexican States, Report of International Arbitral Awards, Vol. IV, 678, http:// legal.un.org/riaa/cases/vol_IV/669-691.pdf,accessed 29/03/2018
    5. R (Al Rawi) v Foreign Secretary [2006] EWHC 976 (Admin)
    6. Inter-America Court of Human Rights, Proposed Amendments to the Naturalization Provision of the Political.
    7. Constitution of Costa Rica, Advisory Opinion, OC-4/84, 1984, Series A No.4.